Waar ligt de grens...

Ik heb het zelfde uurloon als een collega van mij. Mijn collega werkte afgelopen maand 100 uur ik 150 uur. Toch heb ik 'slechts' €167,00 meer verdient deze maand. Ik draag veel meer belasting af dan deze collega, en ik vraag me af waar de grens ligt van hoeveel uur ik mag werken om niet zo zwaar belast te worden..
Of kan ik dit later terugvorderen?
Anders kan ik die 50 uur wel wat 'lucratiever' besteden..

Toegevoegd na 3 minuten:
Die €167,00 heb ik netto meer verdient

Toegevoegd na 1 uur:
Nog even voor de extra duidelijkheid: ik verdien per uur €9,01. Heb dus +/-150 uur gewerkt en netto €1167,- verdiend. Ik krijg mijn vakantie geld maandelijks dus dat zit er bij in

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spreek je van overuren ??
Want normaal dan werk je 160 uur per 4 weken, ( bij een 40 urig contract.
Geef even aan, wat voor contract je hebt, en voor hoeveel uur...
Het verschil in loon kan hem zitten in loonbelasting, ben jij single daarg je 42 procent af, ben je gehuwd, ik meen maar 32 procent...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van het soort contract ben ik niet zeker, ik meen een 5 of 0 uren contract (horeca dus vrij flexibel) ik woon overigens nog wel thuis bij mijn ouders en deze collega opzichzelf.. (maar staat dit niet los van je maandelijkse inkomensbelasting??)
paulus811
13 jaar geleden
rtf, het percentage loonbelasting is (gelukkig) niet afhankelijk van je burgerlijke staat maar van je inkomen.

Het beste antwoord

Deze vraag is een beetje lastig te beantwoorden, maar ik zal het toch proberen. Van het brutomaandloon wordt loonheffing ingehouden, dit is een %, ongeveer 40%. Hier wordt elke maand je algemene loonheffingskorting en arbeidskorting mee verrekend. Dit zijn voor een volwassen mens met een fulltimebaan ongeveer € 300,- per maand. Dus stel je verdient elke maand € 1.000 bruto, dan wordt er aan loonheffing ingehouden 40% = € 400, minus de loonheffingskortingen € 300,- is € 100,- ingehouden.
Daarnaast betaal je ook sociale lasten als premie ziektekostenverzekering en eventueel pensioenpremie. Dit gaat ook van je brutoloon af.
Wanneer je meer gaat verdienen, wordt er meer loonheffing ingehouden omdat er wel 40% wordt berekend maar de loonheffingskorting (vrijwel) gelijk blijft. Ook voor pensioenpremie geldt deze berekeningsmanier. Dus bij meer verdienen wordt er verhoudingsgewijs meer premie ingehouden.
Bij het uitbetalen van vakantiegeld krijg je hetzelfde verhaal. Hier wordt ook geen heffingskortingen meer verrekend, dus wordt er de volle 40% (of zelfs meer) ingehouden en blijft er netto niet zoveel van over.
Werk je heel onregelmatig, dan kun na afloop van het jaar een T of Tj biljet invullen en zo berekenen of je nog wat belasting terug krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Top antwoord! Bedankt!

Andere antwoorden (4)

Wat is je uurloon?
Dan kunnen we wat makkelijker rekenen.

Op het eerste gezicht lijkt het inderdaad niet eerlijk.
Als jullie je loonstrookjes naast elkaar leggen dan kan je precies zien waar het verschil zit.

Als jullie even veel werken is het dan wel hetzelfde?
Misschien dat jij hebt opgegeven ze geen heffingskorting bij jouw moeten toepassen.

Heeft je collega misschien vrije dagen/uren opgenomen?

Toegevoegd na 11 uur:
1167.- / 150 = 7.78 netto per uur,
dat lijkt wel te kloppen.

Mijn beste verklaring blijft dat het bij jouw gewoon klopt, maar dat de verklaring bij je collega ligt.
Loonstrookjes naast elkaar leggen dus.

Als je je eigen oude loonstrookjes nog hebt kan je het daar ook mij vergelijken. Als je zelf vorige maand bijvoorbeeld 100 uur werkte en deze maand 150 uur, dan heb je een betere vergelijking dan met het loon van iemand anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik verdien €9,01 per uur
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb de vraag even aangepast
zolang je maar onder de 63 uur blijft per week dan word je niet zo zwaar belast. kom je er boven dan kom je in automatisch in hogere belasting groep als je boven de 63 uur zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou dus voor die 50 uur extra slechts 167 euro extra overhouden ?
Dat is iets meer dan 3 euro per uur.
Daar zit iets fout.
Niemand in ons land verdient netto 3 euro per uur.
Als je namelijk in dat soort loonschalen zit, zit je in een lage schijf en betaal je nauwelijks belasting.
Als je veel meer verdient, zit je in een hogere schijf, maar is je uurloon ook veel hoger.
Vraag je baas hierover hoe het zit, want hier moet ergens een fout zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben ooit eens gaan rekenen en kwam op iets boven de 4eu netto per uur uit en ben naar het kantoor gegaan en het klopte helemaal toen ben ik eens gaan rekenen en kwam met de accijns op de brandstof die ik vereed(ik was chauffeur)uit op ik 4euro de belasting bijna 12 ik ben gelijk gestopt met overwerk en na veel luidkeels klagen op de werkvloer ontslagen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat heeft de accijns op brandstof met je loon te maken ?
Als je 4 euro netto verdient en de belasting zou 12 euro zijn, klopt er iets helemaal niet.
Ontslagen ??
Huh ?
Leg eens een beetje beter uit als je wilt, want hier is geen touw aan vast te knopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou ik verdiende met mijn werk 4 euro voor een uur werk
en de belasting twaalf (dus mijn loon belasting inclus de accijns op de brandstof)
dat vond ik zacht gezegd oneelijk
mijn mening daar over uiten op het werk werd daar mijn baas(of beter een piepo acher een buro met rond de 4000 netto voor 40 uur) niet gewaarderd en die heeft me toen ontslagen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Betaalde jij de brandstof dan ?
Is het jouw eigen wagen ?
Als ik het zo lees, komt het er op neer, dat je steeds minder verdient als je meer rijdt.
Je hebt te maken met een belasting tarief naar maten je inkomen stijgt betaal je meer belasting. hieronder de belasting tabel. Ik denk wel dat jij in het eerste tarief valt.
ronron1212